وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1388 و دستورالعمل اجرایی آن

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخش نامه های مزدی وزارت کار

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۸۲/۱۲/۲۷

  • 139841 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:139841
تاریخ:1382/12/27
موضوع: تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1388 و دستورالعمل اجرایی آن

شورایعالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت کارفرمایان و کارگران ) در جلسه مورخ ۸۷٫۱۲٫۲۷ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۸۸، در اجرای ماده ٤١ قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان در آمد آنان با سطح معیشت و هم چنین با توجه به مقتضیات بنگاههای تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را با تفاق آرا مورد تصویب قرار داد.
۱ از اول سال ۱۳۸۸ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم یا موقت مبلغ ٨٧٨٤٠ ریال هشتاد و هفت هزار و هشتصد و چهل ريال تعیین می گردد. همچنین از اول سال ۱۳۸۸ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۵ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار باضافه روزانه ۱۰۹۸۰ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۸۷ افزایش می یابد در صورتیکه با این افزایش مزد روزانه کارگر کمتر از ٨٧٨٤٠ ریال شود ملاک همان ٨٧٨٤٠ ریال است.
۲ به کارگرانی که در سال ۱۳۸۸ دارای یکسال سابقه کار شده و یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ ۱۲۵۰ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.
تبصره ۱ پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل و جدول اعلامی توسط اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت صورت می گیرد. 
تبصره ۲ به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۸۷ میزان مقرر در این بند يا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت. بر اساس مصوبه مورخ ۸۷٫۷٫۲۱ شورایعالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت نسبت به دریافت مزایای بن کارگری مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۸۸ مبلغ ريالي بن سهم کارفرمایان به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار تحت عنوان کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار بن کارگری منظور و بابت هر کارگر ( اعم از متاهل یا مجرد ) ماهانه مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد .
ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند ۱ و تبصره یک بند ۲ در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل میباشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و هم چنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستور العمل های اداره کل نظارت بر نظام های جبران خدمت خواهد بود.
۵ مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۸۸ به طور موقت در کارگاهها اشتغال می یابند نخواهد شد. واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمانهای دسته جمعی و پس از تائید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نماین
دستور العمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۸۷٫۱۲٫۲۷ شورایعالی کار در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت در اجرای بند ٤ بخشنامه شماره ۱۳۹۸۴۱ مورخ ۸۷٫۱۲٫۲۷ وزیر محترم کار و امور اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۸۷٫۱۲٫۲۷ شورایعالی کار بدینوسیله نحوه اجرای بخشنامه مذکور را در مورد کارگران کارمزدی اعلام می نماید
۱ نحوه اعمال ۵ درصد افزایش بند ۱ بخشنامه نرخ های کارمزدی در سال ۸۸ به نسبت آخرین کارمزد در سال (۸۷ در مورد کلیه کارگران کارمزدی (اعم از موقت یا دائم به ماخذ پنج درصد افزایش می یابند. در صورتیکه کارگران دارای بخش ثابت مزد علاوه بر کارمزد باشند این بخش نیز بایستی پنج درصد افزایش یابد. تبصره چنانچه نرخ یا ملاکهای کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر بصورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند در اینصورت تنها بخش ثابت مزد مشمول پنج درصد افزایش خواهد گردید. زیرا با این عمل نرخ با ملاک های کارمزدی نیز بدلیل تبعیت از قسمت مذکور خود بخود دستخوش افزایش خواهد بود.
۲- چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت موضوع بند ۱ بخشنامه علاوه بر افزایش ۵ درصد بر روی قسمت ثابت مزد قسمت مذکور در سال ۸۸ روزانه ۱۰۹۸۰ ریال دیگر نیز افزایش خواهد یافت و در صورتیکه کارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال ۸۸ روزانه ۱۰۹۸۰ ریال در اجرای مصوبه شورایعالی کار بصورت ثابت در مورد آنان برقرار خواهد گردید.
تبصره: در صورتیکه مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغیر مزد باضافه مزد سنوات (پایه) مربوط به سالهای گذشته کمتر از ۸۷۸۴۰ ریال در روز گردد ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزد همان ۸۷۸۴۰ ریال خواهد بود. 
اعطای مزد سنوات : علاوه بر افزایش کارمزد کارگران کارمزدی نیز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی باشند یا خیر ، حسب مورد و مطابق دستور العملهای ذیربط از پایه سنواتی موضوع بند ۲ بخشنامه شماره ۱۳۹۸٤١ مورخ ۸۷٫۱۲٫۲۷ وزیر محترم کار و امور اجتماعی برخوردار خواهند شد.
سید حفیظ ا... فاضلی سرپرست اداره کل نظارت بر نظام های جبران خدمت
 
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0