وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1389 و دستورالعمل اجرایی آن

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخش نامه های مزدی وزارت کار

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۸۸/۱۲/۲۳

  • 131535 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:131535
تاریخ:1388/12/23
موضوع: تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1389 و دستورالعمل اجرایی آن

شورایعالی کار با حضور نمایندگان سه گروه دولت کارفرمایان و کارگران ) در جلسه مورخ ۸۸٫۱۲٫۲۲ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۳۸۹، در اجرای ماده ٤١ قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان در آمد آنان با سطح معیشت و هم چنین با توجه به مقتضیات بنگاههای تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را با تفاق آرا مورد تصویب قرار داد.
۱ از اول سال ۱۳۸۹ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار اعم از قرارداد دائم یا موقت مبلغ ۱۰۱۰۰۰۰ ریال ( يكصد و یک هزار ریال ) تعیین می گردد. همچنین از اول سال ۱۳۸۹ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۷ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار باضافه روزانه ۷۰۱۱ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۸۸ افزایش می یابد.
تبصره با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۱۰۱۰۰۰۰ ریال ( يكصد و یک هزار ریال ) بند (۱) کمتر شود
۲ به کارگرانی که در سال ۱۳۸۹ دارای یکسال سابقه کار شده و یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ ۲۰۰۰ ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد. تبصره ۱ پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل و جدول اعلامی توسط دفتر نظارت بر نظامهای جبران خدمت و پیشگیری از بیکاری صورت می گیرد. 
تبصره ۲ به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۸۸ میزان مقرر در این بند يا) تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت. بر اساس مصوبه مورخ ۸۷٫۷٫۲۱ شورایعالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۸۹ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر ( اعم از متاهل یا مجرد ) ماهانه مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.
ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند ۱ و تبصره یک بند ۲ در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل میباشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و هم چنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستور العمل های دفتر نظارت بر نظامهای جبران خدمت و پیشگیری از بیکاری خواهد بود. مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۸۹ به طور موقت در کارگاهها اشتغال می یابند نخواهد شد. واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمانهای دسته جمعی و پس از تائید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نمایند.
عبدالرضا شیخ الاسلامی

دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۸۸٫۱۲٫۲۲ شورایعالی کار در مورد کارگران کارمزدی دائم و موقت در اجرای بند ٤ بخشنامه شماره ۱۳۱۵۳۵ مورخ ۸۸٫۱۲٫۲۳ وزیر محترم کار و امور اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۸۸٫۱۲٫۲۲ شورایعالی کار بدينوسيله نحوه اجرای بخشنامه مذکور را در مورد کارگران کارمزدی اعلام می نماید نحوه اعمال ۷ درصد افزایش بند ۱ بخشنامه نرخ های کارمزدی در سال ۸۹ به نسبت آخرین کارمزد در سال (۸۸ در مورد کلیه کارگران کارمزدی (اعم از موقت یا دائم به ماخذ ۷ درصد افزایش می یابند. در صورتیکه کارگران دارای بخش ثابت مزد علاوه بر کارمزد باشند این بخش نیز بایستی ۷ درصد افزایش یابد. تبصره چنانچه نرخ یا ملاکهای کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر بصورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند در اینصورت تنها بخش ثابت مزد مشمول ۷ درصد افزایش خواهد گردید. زیرا با این عمل نرخ یا ملاکهای کارمزدی نیز بدلیل تبعیت از قسمت مذکور خود بخود دستخوش افزایش خواهد بود.
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0