وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1381 و دستورالعمل اجرایی آن

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخش نامه های مزدی وزارت کار

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۸۰/۱۲/۲۲

  • 131514 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره : ۱۳۱۵۱۴
تاریخ : ۱۳۸۰٫۱۲٫۲۲
موضوع: تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1381 و دستورالعمل اجرایی آن

بخشنامه شورای عالی کار در جلسه مورخ ۸۰٫۱۲٫۲۱ پس از بحث و بررسی راجع به حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۸۱ با عنایت به نقشی که کارگران در روند اصلاح ساختار اقتصادی و ارتقاء بهره وری دارند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و همسو با اهداف برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی کشور و هماهنگ با سیاستهای دولت در جهت تثبیت و حفظ و توسعه اشتغال وتشويق وتقویت هرچه بیشتر نیروی کار ماهر و متخصص، در اجرای ماده ۴۱ قانون کار از اول سال ۱۳۸۱ حداقل مزد و تاثیر آن بر سایر سطوح مردی و نیز کمک های غیر نقدی و مقررات مربوط به اعطای پایه سنواتی و ارتقاء طبقه شغلی کارگران مشمول قانون کار را در سراسر کشور به شرح زیر تصویب نمود:
- از اول سال ۱۳۸۱ حداقل مزد روزانه کارگران مشمول قانون کار با اعمال فرمول ٤٫٥% افزایش بر روي حداقل مزد سال گذشته به اضافه ۳۵۰۰ ریال ( رقم ۲۳۳۸۳ ریال تعیین می گردد. همچنین از اول سال ۱۳۸۱ سایر سطوح مزدی نیز به ماخذ روزانه ٤٫٥% مزد ثابت با مزد مبنا ( موضوع ماده ۳۶ قانون کار به اضافه روزانه ۳۵۰۰ ریال به نسبت آخرین مرد سال ۱۳۸۰ افزایش می یابد.
- نرخ پایه سنواتی کارگران در سال ۱۳۸۱ روزانه ۵۸۰ ریال میباشد که با گذشت یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی و یا پس از گذشت یکسال از تاریخ استخدام ) در مورد کسانی که در سال ۱۳۸۰ استخدام شده اند) به آنان تعلق می گیرد.
تبصره ۱ پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرحهای طبقه بندي مشاغل مصوب کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن مبلغ فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت صورت می گیرد.
تبصره ۲ به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکرد شان در سال ۱۳۸۰ میزان مقرر در این بند (یا نبصره ان حسب مورد) تعلق می گیرد.
-برای پرداخت بن کالاهای اساسی در سال ۱۳۸۱ بابت کارگران متاهل با معیل ماهانه ۱۰۰۰۰ کارگران مجرد ماهانه ۶۰۰۰ ریال توسط کارفرما به حساب اتحادیه امکان واریز گردد. ضوابط مربوط به نحوه اعمال افزایش مقر در بند یک این بخشنامه در مورد کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندي مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستور العملهای اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت خواهد بود.
- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۸۱ بطور موقت در کارگاهها اشتغال می یابند نخواهد شد.
- واحدهاي مشمول قانون كار بمنظور ارتقاء بهره وری و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش مزد و با انعقاد پیمانهای دسته جمعی یا موافقتنامه های کارگاهی پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نمایند.
دستور العمل نحوه اجرای بند يك بخشنامه شماره ۱۳۱۵۱۴ مورخ ۸۰٫۱۲٫۲۷ مقام محترم وزارت کار و امور اجتماعی در مورد کارگران روز مزدی در اجرای بند بخشنامه شماره ۱۳۱۵۱۴ مورخ ۸۰٫۱۲٫۲۷
مقام عالی وزارت کار و امور اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۸۰٫۱۲٫۲۱ شورایعالی کار بدینوسیله نحوه اعمال بند يك بخشنامه مذکور در مورد کارگران روزمزدی را اعلام می دارد
۱ - چگونگی اعمال ٤٫٥ درصد افزایش قسمت ثابت مرد در صورتیکه کارگران دارای قسمت ثابت مزد باشند و نیز نرخ های کارمزدی در سال ۱۳۸۱ به نسبت آخرین مرد یا کارمزد در سال ۱۳۸۰ ) هر یک به ماخذ ٤٫٥ در صد افزایش می یابند.
تبصره : چنانچه نرخ با ملاک های تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر به صورت در صدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند. در این صورت تنها بخش ثابت مرد مشمول ٤٫٥ در صد افزایش می گردد. زیرا با این عمل، نرخ با ملاک های کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خود بخود دستخوش افزایش خواهند شد. چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت ۳۵۰۰ ریال علاوه بر افزایش ٤٫٥ درصد به ترتیب مندرج در بند بالا چنانچه کارگران دارای قسمت ثابت مزد باشند. این قسمت در سال ۱۳۸۱ روزانه ۳۵۰۰ ریال افزایش می یابد و در صورتیکه فاقد قسمت ثابت مزد باشند نیز در سال ۱۳۸۱ روزانه ۳۵۰۰ ریال در اجرای مصوبه شوراي عالي کار به صورت ثابت در مورد آنان برقرار می شود. توصیه می شود به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در جهت ارتقاء سطح کمی وکیفی تولید و افزایش درآمد کارگران متناسب با تولید در صورت توافق طرفین ، رقم ثابت ۲۵۰۰ ریال نیز به جای پرداخت به صورت مقطوع بر روی نرخ با ملاک هاي کارمردی به نحوی اعمال گردد که از این بابت به طور متوسط روزانه حداقل ۳۵۰۰ ریال ماهانه ۱۰۵۰۰۰ ریال ( عابد کارگران ذیربط شود.
تبصره: در صورت اعمال روش اخیر چنانچه رقم افزایش یافته از بابت کمتر از ۱۰۵۰۰۰ ریال در ماه (سی روز ) شود کارفرما ملزم به ترمیم آن تا رقم مذکور خواهد بود. اعطای پایه سنوات علاوه بر افزایش کارمزد به کارگران کارمزدی نیز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند خبر حسب مورد مطابق دستور العمل های ذیربط از پایه سنواتی موضوع بند ۳ بخشنامه شمراه ١٣١٥١٤ مورخ ۸۰٫۱۲٫۲۷ مقام محترم وزارت کار و امور اجتماعی برخوردار خواهند شد.
دستور العمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۸۰٫۱۲٫۲۱ شورایعالی کار در کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی می باشند ک مصوبه مورخ ۸۰٫۱۲٫۲۱ شورایعالی کار  نحوه اجرای مصوبه مزبور را در کارگاههای دارای طرحهای طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می دارد.
الف - نحوه اجراي بنديك بخشنامه راجع به افزایش مرد مرد مینا یعنی مزد گروه و پایه ومزد رتبه در مورد واحدهایی که دارای نظام رتبه بندي مي باشند و سایر مواردی که به موجب ظوابط مربوط در کارگاه جزء مرد مبنا محسوب میشوند در مورد کلیه کارکنان از اول فروردین ماه ۱۳۸۱ روزانه ٤٫٥% به اضافه ۳۵۰۰ ریال افزایش می یابد به عبارت دیگر مزد مبنای روزانه از اول سال ۱۳۸۱ - ۳۵۰۰ ۱٫۰۴۵ آخرین مزد مینای روزانه در سال (۱۳۸۰)
تبصره : به منظور به روز نگهداشتن ضرایب ریالی و جداول مرد و اعمال آنها به هنگام استخدام ، ارتقاء و اعطای رتبه و نظایر آنها در سال ۱۳۸۱ آخرین ضریب ریالی در سال ۸۰ باید در عدد ۱٫۰۴۵ ضرب شود تا ضریب مزدی سال ۱۳۸۱ را بدست دهد. همچنین کلیه مرد شغلهای گروههای بیست گانه آخرین جدول مزد سال ۱۳۸۰ در عدد ۱۳۸۰ ۱٫۰۴۵ ضرب و با عدد ۳۵۰۰ ريال جمع شوند تا مزد شغلهای سال ۱۳۸۱ بدست آید.
ب نحوه اجرای بند ۲ بخشنامه راجع به نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۸۱ جدول نرخ پایه سنوات در گروههای بیست گانه در سال ۱۳۸۱ به شرح جدول ذیل این دستور العمل است. در مورد کارکنانیکه از ۸۱٫۱٫۱ به بعد داراي يكسال سابقه خدمت باشند با پسکال از آخرین ترفیع پایه انان سپری شده باشد متناسب با گروه شغلی مربوط معادل ریالی یک پایه با نرخ مقرر برقرار می شود. تیسره : اعطای پایه پس از اعمال بند یک بخشنامه به شرح مندرج در بند الف این دستورالعمل صورت می گیرد یعنی نرخ پایه مربوط به سال ۱۳۸۱ در عدد ۱٫۰۴۵ ضرب نمی شود نحوه اجرای بند ٤ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاء در صورت ارتقاء هر یک از کارکنان در اجرای دستور العمل اجرائي طرح طبقه بندي مشاغل در سال ۱۳۸۱ افزایش مرد ناشی از ارتقاء به ترتیب مقر در دستورالعمل اجرائی طرح طبقه بندي مشاغل در کارگاه ذیربط صورت می گیرد.
تبصره ۱ در صورتیکه برابر دستور العمل اجرایی طرح هنگام ارتقاء علاوه بر افزایش مزد شغل ما به التفاوت نرخ پایه با مرد سنوات در گروه قبلی و گروه جدید نیز پرداخت می گردد این مابه التفاوت در ۱٫۰۴۵ نیز ضرب نمی شود.
تبصره : در کارگاههایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل محسوب میباشند پرداخت اضافه مزد ناشي از ارتقاء می باید طبق طوابط مزدی، رویه و عرف کارگاه در گذشته انجام شود. 
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0