وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

نحوه اجرای فرمان رهبری درخصوص معافیت مالیاتی بنیاد مستضعفان

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : دستورالعمل مالیاتی

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۷۲/۰۴/۲۴

  • 12281 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره: 12281
تاریخ: 1372/04/24
پیوست:
در اجرای فرمان مقام معظم رهبری درخصوص معافیت مالیاتی بنیادکه طی شماره 5015-1372/01/15 دفتر معظم له به وزارت اموراقتصادی ودارائی ابلاغ گردیده نحوه اجرای فرمان مذکور به شرح زیر اعلام میگردد:
  1. بنیاد مستضعفان و جانبازان کلیه موسسات خودگردان خود را به شرکت تبدیل نموده و هیچگونه موسسه خودگردان و ثبت نشده نخواهد داشت و کلیه مسئولین شرکتها موظف به نهایت همکاری با مامورین تشخیص و وصول مالیات بوده و مکلفند اظهارنامه مالیاتی و سود و زیان و ترازنامه خود را مطابق با واقعیت تنظیم و تسلیم نمایند به نحوی که کمترین اختلاف را با نظرمامورین تشخیص داشته باشد.
  2. به منظور ایجاد هماهنگی در موسسات اقتصادی کشور کلیه شرکتهائی که صددرصد متعلق به بنیاد بوده یا شرکتهائی که بنیاد مزبور درآنها مشارکت مستقیم دارد همانند سایر شرکتها مکلف به انجام وظایف قانونی خود را ازحیث تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان به حوزه های مالیاتی بوده و نحوه تشخیص مالیات تا مرحله قطعیت و وصول مطابق قواعد و مقررات جاری مالیاتی در وزارت امور اقتصادی و دارائی در مورد آنها مجری خواهد بود.
  3. چون برطبق بند 4 فرمان مذکور مالیاتهای متعلق به سهم بنیاد بایستی به حساب تمرکز خاص جهت پرداخت هزینه های مربوط به جانبازان ، مستضعفین و سایرموارد مصوب واریز شود و فعلا" حساب 3504 بنیاد نزد بانک صادرات ایران شعبه شماره 1054 نبش کوچه فرخی واقع در خیابان ولیعصرتهران برای اینکار تعیین گردیده مقرر میگردد کلیه مودیان ذیربط و همچنین حوزه های مالیاتی وجوه مالیات بردرآمد مربوط به بنیاد مستضعفان وجانبازان را اعم از 10% مالیات شرکت ، مالیات سودسهام متعلق به بنیاد ، مالیات اندوخته سهم بنیاد ، درکلیه مقاطع اعم از علی الحساب مالیات ابرازی ، تشخیص شده قطعی شده، و یا هرگونه پرداخت دیگر مستقیما به حساب فوق الاشاره واریز و ضمن نگهداری یک نسخه از رسید واریز وجه در پرونده مربوطه نزد حوزه نسخه دیگر را به دفتر معاونت درآمدهای مالیاتی ارسال نمایند. ضمنا 1% وجوه واریزشده به حساب اخیرالذکر درپایان هرماه توسط بنیاد به حساب شماره 530074 امورمالی وزارت اموراقتصادی ودارائی نزد بانک ملی ایران شعبه ارک تهران پرداخت خواهدشد.
  4. با توجه به معافیت مالیاتی بنیاد، انتقال قطعی املاک وحق واگذاری محل متعلق به بنیاد مشمول مالیات نبوده لیکن بدهیهای مالیاتی قبلی درصورت وجود بایستی پرداخت و وصول شود.
  5. انتقالات قطعی حق واگذاری محل املاک متعلق به شرکتهائی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق و تحت پوشش بنیاد است مشمول مالیات به نرخ ماده 59 قانون مالیاتهای مستقیم بوده و مالیات دیگری به آنها تعلق نمیگیرد و بایستی درموقع انتقال مالیات راپرداخت نمایند و بدیهی است که در مورد مالیات متعلق به سهم بنیاد به ترتیب بند 3 بالا عمل میشود. همچنین درآمد اجاری املاک متعلق به شرکتهائی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به بنیاد است طبق مقررات مشمول مالیات بوده و در مورد پرداخت و وصول مالیات متعلقه نسبت به سهم بنیاد به همان ترتیب فوق اقدام خواهد شد.
  6. مفاد این دستورالعمل نسبت به مالیات عملکرد شرکتهائی که پایان سال مالی و عملکرد آنها در طول سال 1370 و بعد میباشد قابل اجرابوده و در مورد مالیاتهای عملکرد سنوات مالی قبل ازمبداء مذکور مقررات قبل از صدور فرمان جاری خواهد بود.
  7. این دستورالعمل شامل مالیات حقوق و سایرمالیاتهای تکلیفی نبوده و مالیاتهای مزبور کماکان باید مطابق مقررات مربوطه توسط شرکتها و بنیاد از مبالغ پرداختی کسر و به حساب وزارت اموراقتصادی و دارائی واریز گردد.
  8. به منظوراحتساب و واریز مالیاتهای تکلیفی مکسوره از شرکتهای متعلق به بنیاد و شرکتهایی که بنیاد درآنها مشارکت مستقیم دارد به حساب مالیاتی ویژه بنیاد هر ماهه ادارات کل مالیاتی معادل رسیدهای ارائه شده از بابت مالیاتهای مکسوره از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد از شرکتهای مذکور دربالا به قدر سهم بنیاد پس از وضع مالیاتهای استردادی ازمحل موجودی حسابهای مربوطه وزارت اموراقتصادی ودارائی به حساب 3504 بنیاد نزد بانک صادرات ایران شعبه خیابان فرخی واریز شود.
  9. مفاد این دستورالعمل جایگزین دستورالعمل 2747- 1372/2/6 خواهدبود.
محسن نوربخش
وزیر اموراقتصادی و دارایی
ازطرف محمد جواد وهاجی
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0