وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1383 و دستورالعمل اجرایی آن

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : نامشخص است
  • دسته بندی ها : بخش نامه های مزدی وزارت کار

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۸۲/۱۲/۲۷

  • 109009 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:109009
تاریخ:1382/12/27
موضوع: تصویب حداقل دستمزد و مزایای کارگران در سال 1383 و دستورالعمل اجرایی آن

شورای عالی کار در جلسه مورخ ۸۲٫۱۲٫۲۵ پس از بحث و بررسی راجع به حداقل مزد کارگران در سال ۱۳۸۳ با عنایت به نقشی که کارگران در روند اصلاح ساختار اقتصادی و ارتقاء بهره وری دارند و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و همسو با اهداف برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی کشور و هماهنگ با سیاستهای دولت در جهت تثبیت و حفظ و توسعه اشتغال و تشویق و تقویت هرچه بیشتر نیروی کار ماهر و متخصص، وبا تاکید بر لزوم انطباق هر چه بیشتر حداقل مزد با حداقل معیشت خانوار کارگری در اجرای ماده ۲۱ قانون کار از اول سال ۱۳۸۳ حداقل مزد و تاثیر آن بر سایر سطوح مزدی و نیز کمک های غير نقدی و مقررات مربوط به اعطای پایه سنواتی و ارتقاء طبقه شغلی کارگران مشمول قانون کار را در سراسر کشور به شرح زیر تصویب نمود.
۱- از اول سال ۱۳۸۳ حداقل مزد روزانه کارگران مشمول قانون کار رقم ۳۵۵۳۴ ریال تعیین می گردد. همچنین از اول سال ۱۳۸۳ سایر سطوح مزدی نیز به ماخذ روزانه ۷۰۸۸ ریال افزایش می یابد.
۲- نرخ پایه سنواتی کارگران در سال ۱۳۸۳ روزانه ۹۰۰ ریال میباشد که با گذشت یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی و یا پس از گذشت یکسال از تاریخ استخدام در مورد کسانی که در سال ۱۳۸۲ استخدام شده اند) به آنان تعلق می گیرد.
تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت صورت می گیرد.
تبصره ۲- به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۸۲، میزان مقرر در این بند یا تبصره آن حسب مورد تعلق می گیرد.
۳-برای پرداخت بن کالاهای اساسی در سال ۱۳۸۳ بابت هر کارگر ( اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه ۲۰۰۰۰ ریال توسط کارفرما به حساب عامل توزیع واریز گردد.
۴- ضوابط مربوط به نحوه اعمال افزایش مقرر در بند یک این بخشنامه در مورد کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل میباشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستور العمهای اداره کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت خواهد بود.
۵- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۸۳ به طور موقت در کارگاهها اشتغال می یابند نخواهد شد.
۶- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش مزد یا افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقتنامه ها و یا پیمانهای دسته جمعی و پس از تایید وزارت کارو امور اجتماعی اقدام نمایند. سید صفدر حسینی وزیر کار و امور اجتماعی نای آ( شماره ۱۰۹۰۵۰ تاریخ ۸۲٫۱۲٫۲۷ دستور العمل نحوه اجرای مصوبه مورخ ۸۲٫۱۲٫۲۵ شورایعالی کار در کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی می باشند. در اجرای بند ۲ بخشنامه شماره ۱۰۹۰۰۹ مورخ ۸۲٫۱۲٫۲۷ وزیر محترم کار و امور اجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۸۲٫۱۲٫۲۵ شورایعالی کار نحوه اجرای مصوبه مزبور را در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می دارد:
الف - نحوه اجرای بند یک بخشنامه راجع به افزایش مزد به مزد شغل کلیه کارکنان مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل از اول سال ۱۳۸۳ روزانه ۷۰۸۸ ریال افزوده میشود که در نتیجه مجموع مزد مبنا روزانه ۷۰۸۸ ریال و ماهانه سی روز ۲۱۲۶۴۰ ریال افزایش می یابد به عبارت دیگر مزد مبنای روزانه در سال ۱۳۸۳ - ۷۰۸۸ + آخرین مزد مبنای روزانه در سال ۱۳۸۲  تاثیر افزایش فوق بر جداول مزدی طرحهای طبقه بندی مشاغل با اجرای مصوبه مزد در سال ۸۳ ضرایب ریالی جدول مزد طرحهای طبقه بندی مشاغل در سال ۱۳۸۳ تغییری نمی یابد و همان آخرین ضریب سال ۱۳۸۲ میباشد لاکن لازم است به منظور به روز نگهداشتن جداول مزدی که به هنگام ارتقاء یا استخدام ملاک عمل قرار میگیرند رقم روزانه ۷۰۸۸ ریال به کلیه مزد شغلهای گروههای بیستگانه جداول اضافه شود تا جدول مزد سال ۱۳۸۳ به دست آید.
ب - نحوه اجرای بند ۲ بخشنامه راجع به نرخ پایه سنوات در سال ۱۳۸۳ جدول نرخ سنوات در گروههای بیستگانه در سال ۱۳۸۳ به شرح ذیل است. در مورد کارکنانیکه از ۸۳٫۱٫۱ به بعد دارای یکسال سابقه خدمت باشند یا یکسال از آخرین ترفیع آنان در سال ۸۲ سپری شده باشد متناسب با گروه شغلی مربوط معادل ریالی یک پایه با نرخ مقرر برقرار می شود. جدول نرخ پایه در گروههای بیستگانه ( ریال در روز) جدول نرخ پایه در گروههای بیستگانه ( ریال در روز) ۱۰ ٩ A ۶ ۵ ۴ ٣ ۲ ۱ گروه ۱ گروه ۹۳۵ ۹۳۰ ۹۳۵ ۹۳۰ ۹۲۵ ۹۲۰ ۹۱۵ ۹۱۰ ۹۰۵ ١٠٠ نرخ پایه ٢٠ ۱۹ ۱۸ ۱۷ ۱۶ ۱۵ ۱۴ ۱۳ ۱۲ ١١ گروه ۱۰۴۰ ۱۰۳۰ ۱۰۲۰ ۱۰۱۰ ١.٠٠ ۹۹۰ ۹۸۰ ۹۷۰ ۹۶۰ ۹۵۰ نرخ پایه ۹۵۰ نرخ پایه تعالى شماره ۱۰۹۰۵۰ تاریخ ۱۲٫۱۲٫۲۷٫ جمهوری اسلامی ایران وزارت کار و امور اجتماعی ج نحوه اجرای بند ۴ بخشنامه راجع به افزایش مزد ناشی از ارتقاء کلیه واحدهایی که دارای طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی میباشند به هنگام ارتقاء شغل کارکنان بایستی ما به التفاوت مزد شغل گروه قبلی و گروه جدید را به عنوان افزایش مزد ناشی از ارتقاء درباره کارکنان ذی ربط برقرار نمایند. به عبارت دیگر مزد شغل شخص ارتقاء یافته از تاریخ ارتقاء همان مزد شغل گروه جدید است. مزد سنوات (پایه) این افراد همان مزد سنوات قبل از ارتقاء خواهد بود مگر آنکه در اجرای مفاد دستور العمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل به لحاظ کمبود تحصیل مشمول کسر از سابقه شوند که در این صورت نیز متناسب با سالهای کمبود تحصیل از مزد سنوات آنان به شرح جدول پیوست کسر میشود و در آینده چنانچه کمبود تحصیل را با اخذ مدرک تحصیلی و یا ارائه مدارک آموزشی معتبر جبران نمایند، از تاریخ ارائه مدرک جدید مبالغ کسر شده با رعایت ضوابط مقرر درباره به آنان برقرار می شود.
تبصره : کارگاههایی که برابر دستور العمل اجرایی طرح علاوه بر ما به التفاوت مزد گروه قبلی و گروه مورد ارتقاء تفاوت نرخ پایه در گروه قبلی و جدید را نیز می پردازند. بر همان اساس عمل خواهند کرد.
تبصره ۲: موارد مغاير يا مراتب فوق الذکر در دستور العملهای اجرایی طرح های طبقه بندی مشاغل از تاریخ ۸۳٫۱٫۱ ملغی است.
تبصره ۳: در کارگاههایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مصوب میباشند اضافه مزد ناشی از ارتقاء بایستی برابر ضوابط مزدی با رویه های متداول کارگاه در گذشته صورت گیرد.
ابوالقاسم کرم بیگی مدیر کل نظارت بر نظامهای جبران خدمت
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0