وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

تنقیح و تلخیص بخشنامه (11) جدید درآمد و ملحقات آن

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : معتبر است
  • دسته بندی ها : مدیرعامل

  • تاریخ بخشنامه : ۱۳۹۹/۰۵/۱۴

  • 1000-99-4195 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات


بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
پوست
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
حوزه معاونت بیمه ای
موضوع نحوه اجرای ماده (۴۷) قانون تامین اجتماعی
معاونت بیمه ای
مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
با سلام
در راستای شفاف سازی مقررات سازمانی رعایت اصل قانون مداری ایجاد وحدت رویه و بهبود مستمر امور در واحدهای اجرایی با لحاظ چشم انداز سازمان در افق برنامه سال ۱۴۰۴ به عنوان سازمانی پایدار پویا، چابک و سرآمد در پاسخ گویی با فرآیندهای هوشمند ارایه خدمات به هنگام و رضایت مندی شرکای اجتماعی سازمان توجه ادارات کل استان موسسه حسابرسی تامین اجتماعی و واحدهای تابعه را به رعایت و اجرای دقیق مفاد این بخشنامه جلب می نماید.
فصل اول قوانین مرتبط و تعاریف
۱- مواد (۲)، (۲۸)، (۳۰)، (۳۱)، (۳۸)، (۳۹)، (۴۰)، (۴۱) و (۴۷) قانون تامین اجتماعی و مصوبات شورای عالی تامین اجتماعی
-۲- قانون کار قانون تجارت قانون رفع موانع تولید قانون مالیاتهای مستقیم و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور
کلیه بخشنامه ها دستورهای اداری دادنامه ها و تصویب نامه های مرتبط
-۴- در این بخشنامه منظور از واژگان سازمان»، «قانون» بازرسی یا رسیدگی» و «مشمول» به ترتیب «سازمان تامین اجتماعی قانون تامین اجتماعی بازرسی از دفاتر و مشمول کسر حق بیمه» میباشد.
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۱۳۵۹ کد پستی: ۱۳۵۷۶۶۵۵۴۵ تلفن: ۶۲۵۰۱
Gi
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
١
فصل دوم وظایف شعبه کارفرما و اولویتهای انجام بازرسی
الف : وظایف شعبه و کارفرما
-۱ تعیین کارگاه های حایز شرایط
کارگاههای دارای شخصیت حقوقی یا حقیقی که مطابق قوانین و مقررات مکلف به اخذ تحریر و نگهداری دفاتر میباشند حائز شرایط بازرسی میباشند.
تبصره ۱ شعب مجاز به صدور درخواست بازرسی دفاتر مقاطعه کاران در مورد قراردادهایی که حق بیمه آنها مطابق مواد (۳۸) و (۴۱) قانون دریافت و مفاصا حساب صادر می گردد. نمی باشند.
تبصره ۲ شعب مجاز به صدور درخواست بازرسی دفاتر اشخاص حقیقی و حقوقی قبل از تاریخ تاسیس آنها نمی باشند.
تبصره : بازرسی دفاتر اشخاص حقیقی و حقوقی مانع از انجام بازرسی کارگاهی آنها طبق ضوابط و مقررات مربوطه نمی گردد.
- نحوه اخذ مدارک و صدور درخواست و ارسال به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
۲-۱- اخذ فرم شماره ۱ پیوست یک و فرم اطلاعات اولیه بازرسی از سیستم و ابلاغ آن به کارفرما
تذکرا در خصوص اشخاص حقوقی درخواست و انجام بازرسی دفاتر میبایستی از طریق شعبه محل استقرار اقامتگاه قانونی بر اساس قانون تجارت صورت گیرد و گزارش بازرسی دفاتر مربوطه نیز به شعبه مذکور ارسال گردد.
در صورتی که کارفرما محل نگهداری دفاتر خود را محلی غیر از اقامتگاه قانونی اعلام نماید، بازرسی دفاتر از طریق شعبه محل نگهداری دفاتر انجام می گردد.
تذکر ۲ درخواست بازرسی شرکتهای بخش خصوصی با رعایت تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شماره ۵۰۴۳۲ مورخ ۱۳۹۶٫۴٫۳۱، صرفا از آخرین سال مالی با لحاظ موارد استثنای تصویب نامه صادر می گردد. دستگاههای اجرایی شرکتهای دولتی شهرداریها نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی مشمول تصویب نامه مزبور نمی باشند.
تذکر : شرط برخورداری مقاطعه کاران از تسهیلات مقرر در ماده (۴۰) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب مورخ ۱۳۹۴٫۲٫۱ ( موضوع الحاق یک تبصره به ماده (۳۸) قانون تامین اجتماعی ماده (۱۱) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای
٠
سازمان تامین اجتماعی
سمه تعالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
شماره: ۱۰۰۰٫۹۹٫۴۱۹۵
تاریخ ۱۳۹۹٫۵٫۱۵
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
١
ایرانی مصوب مورخ ۱۳۹۸٫۲٫۱۵ و مصوبات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه ارسال به هنگام یک نسخه تصویر قرارداد منعقده به سازمان ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان و انجام بازرسی سالیانه دفاتر میباشد.
تعریف سال مالی در اصول حسابداری و حسابرسی سال مالی به سال یا دوره ای اطلاق می گردد که دفاتر قانونی تحریر تکمیل و عملیات بستن حسابها صورت گرفته باشد.
مجمع سالیانه شرکت برگزار و گزارش صورتهای مالی توسط حسابرس مستقل ارایه شده باشد.
-۲-۲- دریافت اطلاعات اولیه مورد نیاز بازرسی و مستندات موضوع فرم شماره ۱ طی نامه رسمی کارفرما اشخاص حقوقی با امضای مدیر عامل و صاحبان امضای مجاز طبق اساس نامه و یا آخرین آگهی تغییرات و ممهور به مهر شرکت اشخاص حقیقی با امضای کارفرما و اثر انگشت لازم به ذکر است در سامانه متمرکز بازرسی دفاتر اطلاعات مورد اشاره توسط کارفرما از طریق پرتال غیر حضوری به سازمان ارایه می گردد و نیازی به مراجعه حضوری و ارایه نامه از سوی کارفرما نمی باشد.
۲-۳- اخذ فرم شماره ۲ پیوست (دو و ارسال مدارک و مستندات دریافتی موضوع بند (۲۲) به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
تذکر: چنانچه کارفرمایان موضوع این بخشنامه به هر دلیلی از تکمیل و اعاده ضمایم فرم شماره یک فرم اطلاعات اولیه بازرسی دفاتر ظرف مهلت تعیین شده در آن استنکاف نمایند و یا دارای دفاتر سفید و نانویس باشند، شعبه مکلف است با ارسال فرم شماره ۲ بازرسی دفاتر را درخواست نماید و در صورتی که اعلام نمایند در تمام دوره درخواست فاقد دفاتر میباشند نیازی به ارسال فرم شماره ۲ به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی نبوده و حسب مورد باید بر مبنای سایر مدارک موجود در پرونده و ضوابط و مقررات از جمله مواد (۴۰) و (۴۱) قانون و برابر مصوبات شورای عالی تامین اجتماعی، نسبت به محاسبه و مطالبه حق بیمه اقدام گردد.
ب : اولویتهای انجام بازرسی به ترتیب ذیل خواهد بود.
۱ کارگاههای حائز شرایط صدور مفاصا حساب قرارداد بر اساس بازرسی
قرارهای صادره از سوی هیاتهای تشخیص مطالبات
دستور موردی مدیر عامل سازمان معاونت بیمه ای اداره کل وصول حق بیمه و محاکم قضایی دستور مقامات)
-۴- اشخاص حقوقی در حال تصفیه انحلال ورشکستگی و موضوع ماده (۳۷) قانون
بسمه تعالی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
فصل سوم اقدامات موسسه حسابرسی تامین اجتماعی
الف : ثبت درخواست ها در سیستم
۱- موسسه حسابرسی تامین اجتماعی پس از دریافت درخواستهای سیستمی شعب شامل اطلاعات تجمیعی فرم شماره ۱ فرم اطلاعات اولیه بازرسی و فرم شماره ۲ موظف است نسبت به ثبت درخواستها در سیستم خود اقدام نماید.
۱-۱- موسسه حسابرسی تامین اجتماعی میبایست درخواستهای واصله را با توجه به اولویت بندی تعیین شده در بند (ب) فصل دوم جهت انجام بازرسی دفاتر برنامه ریزی نماید.
۱-۲- صدور حکم انجام بازرسی با تعیین سرپرست کار و ناظر پروژه
-۱-۳- مراجعه به محل نگهداری دفاتر قانونی و اسناد مالی کارفرما جهت انجام بازرسی
-۱-۴- در مواردی که امکان بازرسی در محل اعلام شده از سوی کارفرما توسط بازرسان دفاتر وجود نداشته باشد. رسیدگی به دفاتر و اسناد در محل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی یا اداره کل استان بلامانع است.
-۲- موسسه حسابرسی تامین اجتماعی باید برنامه ریزی نماید و رسیدگی درخواستهای با اولویت قسمت «ب» فصل دوم را حداکثر طی مهلت چهارماه و درخواستهای دیگر را حداکثر طی یک سال از زمان وصول درخواست انجام و گزارش بازرسی دفاتر مربوطه را به شعب ذی ربط ارسال نماید. ضمنا درخواستهای با اولویت شماره (۲) و (۳) قسمت «ب» فصل دوم از این قاعده مستثنی بوده و لازم است حسب مفاد درخواست با قید فوریت اقدام گردد.
ب : اقدامات لازم پس از صدور حکم بازرسی
پس از صدور حکم بازرسی سرپرست کار به اتفاق بازرسان دفاتر باید به محل مراجعه و اقدامات اولیه را به شرح ذیل انجام دهند
-۱ بررسی اولیه دفاتر ابرازی از نظر مرتبط بودن با کارفرمای مورد رسیدگی سالهای مورد درخواست پلمپ دفاتر ابرازی و تاریخ اخذ آن بدیهی است مشاهده اشکال در بررسی اولیه مانع از رسیدگی نبوده و ضمن رسیدگی به دفاتر و استخراج هزینه ها وفق مقررات میبایستی موارد مشاهده شده طی بند گزارش بازرسی دفاتر منعکس گردد.
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۱۳۵۹ کد پستی: ۱۲۵۷۹۶۵۵۹۵ تلفن : ۶۴۵۰۱
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
- انطباق تراز آزمایشی قبل از بستن حسابها پس از کنترل جمع با مانده حسابها در دفتر کل و انطباق جمع گردش حساب ها با دفاتر روزنامه سال مورد درخواست با توجه به این که همواره دفاتر روزنامه و کل مبنای رسیدگی میباشد لذا چنانچه در تمام یا برخی از سالهای مورد درخواست دفاتر روزنامه و کل ارایه نگردد یا شرح مندرج در دفاتر مذکور گویا نبوده و اسناد مربوطه ارایه نشود باید حسب مورد اظهارنامه مالیاتی و تراز آزمایشی قبل از بستن حسابهای سال مربوطه اخذ و گزارش عدم امکان رسیدگی صرفا نسبت به سالهای مزبور تهیه گردد و رسیدگی سالهایی که دفاتر آنان موجود است گزارش گردد.
ج : سرفصل های مورد رسیدگی
به دلیل تفاوت در سیستم حسابداری شرکتها و نیز عدم الزام به رعایت اصول و ضوابط متداول حسابداری در
اغلب شرکتهای بخش خصوصی مبالغ پرداختی تحت عناوین متفاوت و گاهی نامتجانس در سرفصل ها و حسابها ثبت می گردد.
۱ در سرفصلهایی که ذاتا اسناد هزینه حقوق و دستمزد و مزایای مشمول کسر حق بیمه در آنها ثبت می گردند می بایستی اسناد مربوط به حقوق و مزایا یا هزینه های مشمول کسر حق بیمه به تفکیک با قید شماره و تاریخ سند و تفکیک اقلام مشمول و غیر مشمول با توجه به ماهیت آنها در ستونهای مربوطه در کاربرگ ثبت شود. چنانچه بخشی از اسناد فاقد حقوق و مزایا و هزینه های مشمول کسر حق بیمه باشد لازم است به صورت سرجمع یک قلم در کاربرگ ثبت و در ستون ملاحظات کاربرگ توضیح داده شود.
۲ در سرفصلهایی که اسناد با ماهیت حقوق و دستمزد در آنها ثبت نمیگردد نیازی به استخراج هزینه های آنها نبوده و باید مراتب رسیدگی به سرفصل همراه با نام سرفصل و قید این که فاقد اقلام مشمول بوده ، در گزارش بازرسی دفاتر ذکر گردد.
لیکن چنانچه در این سرفصلها اسنادی با ماهیت حقوق و دستمزد و مزایا تحت عناوین دیگری ثبت شده باشد. لازم است در ستونهای مربوطه در کاربرگ طبقه بندی شده و مراتب به همراه مستندات قراین و دلایل موید شمول کسر حق بیمه در بند گزارش انشایی افشا گردد.
نکات حائز اهمیت در هنگام رسیدگی سرفصل ها
از شرکتهای مقاطعه کاری بازرسی دفاتر به عمل نمی آید مگر در حالات خاص و مصادیقی که بیان شده است.
در رسیدگی به کلیه سرفصلها همواره باید مدارک و مستندات پرداختهایی که به موجب قرارداد صورت می گیرد از جمله تصویر قراردادها مفاصا حسابهای دریافتی و.... اخذ و ضمیمه گزارش گردد.
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۱۳۵۱ کد پستی: ۱۳۵۷۱۶۵۵۱۵ تلفن : ۶۲۵۰۱
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
تبصره ۱ شرح اسناد استخراجی باید دقیقا مطابق با سند رویت شده از سوی بازرس دفاتر بوده و از اعمال هر گونه دخل و تصرف خودداری گردد.
تبصره ۲ در رسیدگیها میبایست از استخراج ارقام و اقلام مشمول بطور مضاعف که ناشی از انتقال و جابجایی و یا اصلاح سرفصلها میباشد ممانعت به عمل آید.
تبصره : در استخراج اقلام مشمول ضمن رعایت حداکثر سقف حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه سنواتی در مورد پرداختی به کارکنان در صورت اثبات موضوع برای بازرس دفاتر میبایست موارد مندرج در فهرست طبقه بندی ریز اقلام مشمول و غیر مشمول پیوست یازده رعایت شود.
تبصره ۴ بازرس دفاتر باید جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از هر گونه لاک گرفتگی قلم خوردگی و جابه جایی ارقام خودداری نماید.
تبصره ۵ در صورت عدم همکاری عدم ارایه اسناد و دفاتر کارفرمایان در اجرای تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به شماره ۵۰۴۳۲ مورخ ۱۳۹۶٫۴٫۳۱ مبنی بر امکان رسیدگی شرکتهای بخش خصوصی صرفا در آخرین سال مالی سازمان مجاز خواهد بود بر اساس اختیارات موضوع ماده (۴۷) قانون تامین اجتماعی اقدام نماید.
د) نحوه تشخیص حقوق مزد و مزایا و سایر هزینه های مشمول
۱ کلیه وجوه پرداختی به کارکنان به استثنای موارد ذیل مشمول کسر حق بیمه میباشد
-۱-۱- بازخرید ایام مرخصی در حدود مقرر در مواد (۶۴) (۶۶) و (۷۱) قانون کار
۱-۲- هزینه سفر و فوق العاده ماموریت به شرط ارایه مستندات و مدارک مثبته از قبیل: حکم ماموریت بلیط رفت و برگشت وسیله نقلیه مورد استفاده تصاویر گذرنامه و روادید.
۱-۳- کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد)
۱-۴- حق همسر به کارکنان در موسسات مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت و جایگزین آنها
۱-۵- عیدی طبق قانون کار و سایر قوانین و مقررات پاداش نهضت سواد آموزی
۱-۶- پرداخت های نقدی یا غیر نقدی مناسبتی (مانند پرداختی بابت زادروز ، اعیاد و مناسبتها
۱-۷- پاداش بهره وری و افزایش تولید طبق ضوابط ماده (۴۷) قانون کار
۱-۸- کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری
۱-۹- حق شیر و حق تضمین کسر صندوق)
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۱۳۵۱ که پسی: ۱۳۵۷۶۶۵۹۵ تلفن: ۶۲۵۰۱
بسمه تعالی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
۱-۱۰- خسارات اخراج و مزایای پایان کار حق سنوات
۱-۱۱- وجوه پرداختی به شاغلین و یا بازنشستگان تحت پوشش سایر صندوقهای بیمه و بازنشستگی دولتی در صورت ارایه مستندات و مدارک مثبته
وجوه و یا ما به ازای پرداختی به اشخاص حقوقی و حقیقی که فاقد مفاصا حساب موضوع ماده (۳۸) قانون میباشند بر حسب ماهیت کار و خدمات ارایه شده و با توجه به شرح فهرست طبقه بندی ریز افلام مشمول و غیر مشمول پیوست (یازده این بخشنامه شناسایی و در کاربرگ مربوطه درج و مشمول گردد.
قراردادهایی که موضوع عملیات آن توسط شخص مجری به تنهایی انجام پذیرفته و دارای تبعیت دستوری و اقتصادی و انجام شخصی کار باشد و مشمول قوانین استخدامی از جمله قانون کار باشد قرارداد کار محسوب میگردد و حق الزحمه پرداختی به اشخاص مذکور برابر بند (۵) ماده (۲) قانون تامین اجتماعی با رعایت سقف دستمزد مشمول میباشد.
قراردادهای مقاطعه کاری تک نفره که فاقد مشخصات بند (۳) بوده و موضوع عملیات پیمان منحصرا توسط شخص مقاطعه کار به تنهایی انجام گرفته باشد با عنایت به دادنامه های شماره (۵۸) مورخ ۱۳۷۶٫۵٫۲۵ و (۱۸۱۵) مورخ ۱۳۹۳٫۱۱٫۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری از شمول ماده (۳۸) قانون تامین اجتماعی خارج می باشند.
تذکر در صورت وجود ابهام در تشخیص نوع قرارداد موضوع بندهای (۳) و (۴) فوق الذکر، اصل و قاعده اولیه بر برقراری رابطه کار بین طرفین قراردادکار است و برای نفی قاعده اصلی و اثبات ادعای خلاف باید دلایل و مستندات معتبری برای آن وجود داشته باشد و دلیلی قوی تر از اصل ارایه گردد.
صورت حساب فاکتور) کالا و خدمات صادره توسط کلیه واحدهای صنفی تولیدی و خدماتی دارای شناسنامه و مجوز از مراجع ذی صلاح قانونی به شرط این که انجام کار توسط بیمه شدگان و در محل کارگاه ثابت صورت گرفته باشد لازم است در کاربرگ شماره ۳ ثبت گردد.
تعریف فاکتور فاکتور یا صورت حساب رسمی سندی تجاری است شامل اطلاعات کالا یا خدمات مورد معامله ارزش ریالی آنها تخصیص مالیات بر ارزش افزوده نحوه فروش نقدی غیر نقدی) مشخصات هویتی کامل فروشنده و خریدار نشانی و نوع فعالیت امضا و مهر صادر کننده کد اقتصادی که در زمان رسیدگی ضمیمه سند و قابل پیگیری و بررسی باشد.
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۳۵۹، کد پستی: ۱۳۵۷۶۶۵۵۱۵ تلفن : ۶۴۵۰۱
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
-۶- در مواردی که اسناد حسابداری موضوع بند (۵) فوق به رغم شرح سند فاقد ضمایم باشد مراتب کتبا به کارفرما یا نماینده معرفی شده اعلام و رسید دریافت گردد و چنانچه حداکثر تا پایان زمان انجام بازرسی از ارایه مستندات مربوطه خودداری و یا از دریافت مکاتبات امتناع نماید اقلام مذکور در کاربرگ شماره ۲ طبقه بندی گردد.
تبصره مدارک و مستنداتی که پس از تکمیل و ثبت گزارش بازرسی دفاتر از سوی کارفرما ارایه گردد، باید طبق مقررات به مراجع رسیدگی هیاتهای تشخیص مطالبات ارایه گردد.
ها نکات حایز اهمیت در زمان رسیدگی به دفاتر قانونی
-۱- موسسه حسابرسی تامین اجتماعی مکلف است پس از بررسی اطلاعات فاکتور صورت حساب اقراردادهای مندرج در جدول بند (۱۰) اطلاعات اولیه بازرسی پیوست یک که دارای پرونده مقاطعه کاری در شعب تامین اجتماعی می باشند، نسبت به استخراج وجوه مذکور و ثبت آنها به تفکیک در کاربرگ شماره ۳ پیوست پنج) اقدام نماید.
۲ - در ارتباط با درخواستهای بازرسی از دفاتر قانونی کارگاههایی که علت درخواست آنها، مجری قرارداد» اعلام شده است. مقرر گردید موسسه حسابرسی تامین اجتماعی فهرست کلیه وجوه درآمدی ناشی از قراردادها را به تفکیک طی فرم مربوطه پیوست (شش استخراج و به همراه تصاویر قراردادها پیوست گزارش نموده و در خصوص فاکتورها و صورت حسابها نیز فهرست آنها را به صورت فایل پی دی اف در قالب لوح فشرده به گزارش بازرسی دفاتر ضمیمه نماید.
- در استخراج اسناد پرداختی به اشخاص حقیقی ذکر مشخصات هویتی نام و نام خانوادگی، کدملی و ...). روزهای دقیق کار کرد ماه مربوطه و ضمیمه نمودن اسناد و مدارک در صورت وجود توسط بازرس دفاتر الزامی می باشد.
-۴- در خصوص غیر مشمولین تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که رسیدگی بیش از آخرین سال مالی در دستور کار قرار گرفته و کارفرما اسناد و دفاتر برخی از سنوات را ارایه نمی نماید به دلیل عدم دستیابی به برخی از سرفصلهای مشمول سنوات قبل اقلام مشمول طبق سند افتتاحیه اولین سال تحت رسیدگی وفق قسمت دوم از فهرست طبقه بندی ریز اقلام مشمول و غیر مشمول پیوست یازده) استخراج می گردد.
فصل چهارم معرفی و نحوه استفاده از کاربرگهای بازرسی دفاتر
-۱- کاربرگ شماره ۱ (پیوست سه)
۱ معرفی ستونهای کاربرگ
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۲۵۹ کدپستی: ۱۲۵۷۶۶۵۵۱۵ تلفن: ۶۳۵۰۱
شماره ۴۱۹۵ ۱۰۰۰٫۹۹۱
تاریخ: ۵٫۱۵٫ ۱۳۹۹
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
١
۱-۱- این کاربرگ جهت ثبت حقوق و مزایایی که لیست آنها به شعبه ارسال شده و بررسی و تعیین تکلیف اقلامی که کارفرما طی لیست ارسالی خود ابراز نموده مورد استفاده قرار میگیرد.
-۱-۲- در بالای کاربرگ به ترتیب نام شرکت سال مورد رسیدگی نام سرفصل مورد رسیدگی از دفتر معین یا کل بر اساس اظهارنامه مالیاتی و جدول مربوطه با تراز آزمایشی شرکت ردیف اظهارنامه مالیاتی یا ردیف مربوط به سرفصل تر از آزمایشی کد کارگاهی تامین اجتماعی و نام شعبه یا نمایندگی لیست ارسالی کارفرما نوشته میشود.
۱-۳- ستون (۱) شماره سند در این ستون شماره سند درج می گردد.
۱-۴- ستون (۲) تاریخ سند در این ستون تاریخ سند درج می گردد.
۱-۵- ستون (۳) شرح سند در این ستون در مقابل شماره و تاریخ سند توضیحات لازم جهت هر چه روشن تر شدن موضوع پرداخت از جمله تعداد بیمه شدگان ماه مربوط به پرداخت حقوق و مزایا و.... درج میشود.
۱-۶- ستون (۴) مبلغ طبق سند در این ستون و در مقابل شرح هر سند مبلغ حقوق و مزایا و یا قسمتی از آن که لیست آن به سازمان ارسال شده است ثبت میشود.
-۱-۷- ستون (۵) جمع کل حقوق و مزایای مشمول طبق لیست ارسالی در این ستون و در مقابل هر ماه جمع كل مبلغ حقوق و مزایای مشمول طبق لیست مربوطه درج میشود.
-۱-۸- ستون (۶) مشخصات اظهار نامه یا برگ پرداخت در این ستون به ترتیب شماره و تاریخ اظهارنامه یا برگ پرداخت مربوط به هر ماه نوشته میشود و در صورت ناخوانا بودن شماره و تاریخ اظهار نامه با برگ پرداخت باید به آن اشاره شود.
۱-۹- ستون (۷) بیست درصد (۲۰) حق بیمه سهم کارفرما و (۳) بیمه بیکاری در صورتی که حق بیمه سهم کارفرما و بیمه بیکاری از جمله اقلام تشکیل دهنده هزینه سند حقوق و مزایا باشد، رقم مربوطه در این ستون ثبت میشود.
۱-۱۰- ستون (۸) اقلام غیر مشمول طبق لیست در این ستون و در مقابل هر ماه اقلام غیر مشمول مندرج در لیست ارسالی به شعبه درج میگردد. بدیهی است همواره جمع ارقام ستونهای ۵ ۷ و ۸ برابر با رقم ستون ۴ خواهد بود.
۱-۱۱- ستون (۹) ملاحظات چنانچه توضیحی جهت روشن تر شدن موضوع سند ضروری باشد. در این ستون نوشته میشود.
سمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
حالات مختلف در تنظیم کاربرگ
۱-۲ - مبلغ حقوق و مزایایی که لیست آن به سازمان ارسال شده رقم مندرج درستون ۴ کاربرگ با مبلغ حقوق و مزایا طبق سند مربوطه مطابقت دارد.
۱-۱-۲- در صورتی که لیست ارسالی با رعایت دقیق اقلام مشمول و غیر مشمول تنظیم شده باشد، بازرس دفاتر نسبت به تکمیل سطرهای کاربرگ شماره (۱) بر اساس اطلاعات لیست ارسالی به سازمان اقدام می نماید.
۲-۱-۲- در صورتی که پس از بررسی اسناد و ضمایم آنها مشخص گردد که بخشی از حقوق یا مزایای پرداختی من جمله اضافه کاری ایاب ذهاب و... در لیست ارسالی جزو اقلام غیر مشمول درج گردیده است. بازرس دفاتر نسبت به شناسایی و کسر مبالغ فوق الذکر از کاربرگ شماره (۱) و درج آن با رعایت سقف دستمزد مزایای مشمول در کاربرگ شماره (۲) اقدام و موضوع را طی بند گزارش افشا می نماید.
۲-۲- مبلغ حقوق و مزایایی که لیست آن به سازمان ارسال شده رقم مندرج درستون ۴ کاربرگ از مبلغ حقوق و مزایا طبق سند مربوطه بیشتر باشد در این حالت بازرس دفاتر میبایست پس از بررسی کامل کلیه اسناد و ضمایم مرتبط با حقوق و مزایا نسبت به کسر مبالغ مازاد حسب مورد از ستونهای (۸) یا (۷) یا (۵) و به تبع آن از ستون (۴) کاربرگ شماره (۱) و درج در سطری جداگانه با شرح مازاد لیست ارسالی به سند اقدام و موضوع را طی بند گزارش افشا نماید در این حالت چنانچه محرز گردد کارفرما نسبت به ارسال لیست کارکنان غیر شاغل اقدام نموده و یا دستمزد واقعی پرسنل را ابراز ننموده، شعبه موظف است وفق مقررات و دستور العملهای مربوطه نسبت به بررسی لیستهای ارسالی کارفرما اقدام نماید.
۳-۲- مبلغ حقوق و مزایایی که لیست آن به سازمان ارسال شده رقم مندرج درستون ۴ کاربرگ از مبلغ حقوق و مزایا طبق سند مربوطه کمتر باشد و بررسی اسناد و ضمایم سند و لیست ارسالی به سازمان مشخص نماید حقوق و مزایای تعدادی از پرسنل به طور کلی طی لیست اعلام نگردیده یا برخی اقلام مشمول کسر حق بیمه پرسنل مندرج در لیست ارسالی ابراز نگردیده در این حالت در صورتی که برای بازرس دفاتر علت مغایرت معلوم گردد میبایستی مستندات مربوطه را ضمیمه سند نموده و نسبت به درج مبالغ مذکور با رعایت سقف دستمزد مزایای مشمول در کاربرگ شماره (۲) اقدام نماید و در صورتی که مستندات پیوست اسناد گویای علت اختلاف نباشد با شرح مازاد سند به لیست ارسالی در کاربرگ شماره (۲) طبقه بندی نماید.
اقدام شعبه
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
۱-۳ - کاربرگ شماره (۱) به تفکیک هر یک از شعب سازمان که لیست به آنها ارسال شده تهیه میگردد فلذا شعبه دریافت کننده اصل گزارش بازرسی دفاتر موظف است نسبت به ارسال کاربرگهای شماره (۱) مربوط به سایر شعب اقدام نماید.
توجه مهم شعبی که رونوشت گزارش بازرسی دفاتر را دریافت مینمایند مجاز به محاسبه و مطالبه حق بیمه مغایرت کاربرگ شماره (۱) سایر شعب نمی باشند.
۲-۳ شعب موظف اند پس از دریافت گزارش بازرسی دفاتر در صورتی که ارقام مندرج در ستون (۵) کاربرگ شماره (۱) در هر ماه بیش از مبلغ دستمزد و مزایای نتیجه عملیات ریاضی لیست آن ماه باشد، نسبت به محاسبه حق بیمه مبلغ ما به التفاوت استخراجی با نرخ (۲۷) اقدام نمایند.
-۲- کاربرگ شماره ۲ پیوست چهار)
-۲-۱- از این کاربرگ جهت ثبت کلیه پرداختهایی که صورت آنها به سازمان ارسال نشده است و باید توسط بازرس دفاتر استخراج گردد. استفاده میشود و تکمیل قسمت بالای کاربرگ همانند کاربرگ شماره یک می باشد.
۲-۲- ستونهای (۱) و (۲) در این ستونها به ترتیب شماره و تاریخ اسناد حسابداری درج می گردد.
-۲-۳- ستون (۳) شرح سند توضیحات لازم از متن و ضمایم سند مانند نام و نام خانوادگی دریافت کنندگان وجه مدت کار کرد مشخصات قراردادها و به طور کلی اطلاعاتی که دستیابی به آن مقدور بوده و جهت اقدامات بعدی قابل استفاده است در این ستون درج می گردد.
-۲-۴- ستون (۴) مبلغ طبق سند مبلغ سند یا قسمتی از سند که لیست آن به سازمان ارسال نشده است در این ستون و ریز آن با توجه به مشمول یا غیر مشمول بودن حسب مورد در ستون های ۱۱۵-۲۵-۵ و (۳-۵ یا ۶ درج می گردد.
۲-۵- ستون (۵) مشمول از این ستون برای درج اقلام مشمول به ترتیب زیر استفاده میشود
۱-۵-۲ - ستون حقوق دستمزد و مزایا ۱-۵) در این ستون حقوق دستمزد و مزایای افرادی ثبت می شود که لیست مربوطه به سازمان ارسال نشده باشد ذکر کامل مشخصات فرد یا افراد نام و نام خانوادگی و روزهای کارکرد در ستون شرح سند و یا پیوست نمودن لیست دریافت کنندگان وجه به کاربرگ مربوطه ضروری بوده و در این صورت باید در ستون توضیحات به موضوع اشاره شود.
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
۲-۵-۲ - ستون قرارداد دستمزی (۵۲) پرداختی به اشخاص حقیقی و حقوقی که عملیاتی را به صورت مقاطعه انجام داده اند و تهیه مصالح به عهده کارفرما شرکت مورد رسیدگی بوده است و یا کار به صورت دستمزدی انجام شده و ماده (۳۸) قانون و تبصره الحاقی ذیل آن در مورد آنها رعایت نشده است و مبالغی که بدون عقد قرارداد به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت میشود با توجه به فهرست طبقه بندی ریز اقلام مشمول و غیر مشمول کسر حق بیمه پیوست یازده در این ستون ثبت می گردد.
۳-۵-۲ - ستون دستمزد و مصالح (۵۳) پرداختهای شرکت مورد رسیدگی به اشخاص حقیقی و حقوقی که عملیاتی را به صورت مقاطعه انجام داده اند و تهیه مصالح به عهده مقاطعه کار بوده است و یا کار صرفا خدماتی با تجهیزات و ابزار مکانیکی متعلق به مقاطعه کار انجام شده و ماده (۳۸) قانون و تبصره الحاقی ذیل آن در مورد آنها رعایت نشده است و مبالغی که بدون عقد قرارداد به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت میشود با توجه فهرست طبقه بندی ریز اقلام مشمول و غیر مشمول کسر حق بیمه پیوست یازده در این ستون ثبت می گردد.
تبصره در صورت عدم وجود یا عدم ارایه قرارداد فیمابین شرکت مورد رسیدگی و دریافت کننده وجه ذکر موضوع در ستون توضیحات مقابل مبلغ استخراجی الزامی است.
۲-۶- ستون (۶) غیر مشمول در این ستون اقلام غیر مشمول ثبت میشود.
۲-۷- ستون (۷) توضیحات در این ستون اطلاعات تکمیلی لازم درج میشود.
تذکر: همواره جمع ستون مشمول (۵) و غیر مشمول (۶) باید معادل مبلغ ثبت شده در ستون (۴) یعنی مبلغ طبق سند باشد.
کاربرگ شماره ۳ پیوست پنج)
۳-۱- در خصوص اسناد مربوط به قراردادهای مقاطعه کاری که واگذارندگان کار مطابق ماده (۳۸) قانون و تبصره الحاقی ذیل ماده (۳۸) قانون مصوب مورخ ۱۳۷۲٫۲٫۲۶ مجلس شورای اسلامی نسبت به کر و نگهداری ۵ هر صورت وضعیت یا صورت حساب و آخرین قسط مقاطعه کار و نیز ملزم نمودن مقاطعه کار به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه مقرر با رعایت ماده (۲۸) قانون و انجام تکالیف مندرج در ماده (۳۹) قانون و هم چنین ارسال یک نسخه از قرارداد منعقده در دوره انجام عملیات پیمان به شعبه مربوطه اقدام نموده باشند لزومی به ثبت اقلام مذکور در کاربرگ شماره ۲ نبوده و بازرس دفاتر مکلف است این اسناد
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۳۵۹، که پستی: ۱۴۵۷۱۶۵۵۱۵ تلفن : ۶۲۵۰۱
Gi سازمان تامین اجتماعی مدیر عامل
٦
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
شماره ۱۰۰۰٫۹۹٫۴۱۹۵
تاریخ: ۱۳۹۹٫۵٫۱۵
پیوست
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
را که حق بیمه آن از طریق پرونده مقاطعه کاری محاسبه و مطالبه میگردد با رعایت بند ۱ قسمت (هـ) فصل سوم این بخشنامه در کاربرگ شماره ۳ ثبت نماید.
۳-۲- لازم است اسناد هزینه های قراردادهای مقاطعه کاری حایز شرایط در کاربرگ شماره ۳ به تفکیک هر قرارداد ثبت و کاربرگ تهیه شده منضم به یک نسخه از قرارداد منعقده الحاقیه ها متمم ها، مکاتبات موثر و مرتبط با احتساب حق بیمه و تصاویر مفاصا حسابهای دوره ای اخذ شده و در گزارش انشایی افشا و ضمیمه بخش عمومی گزارش به واحد درخواست کننده بازرسی دفاتر ارسال گردد.
-۳-۳- کاربرگ شماره ۳ دارای سه قسمت اطلاعاتی به شرح ذیل میباشد.
۳-۳-۱- قسمت مشخصات کاربرگ
در قسمت صدر کاربرگ نام کارگاه مورد رسیدگی دوره مورد رسیدگی نام سرفصل حساب از دفتر معین یا دفتر کل بر اساس اظهارنامه مالیاتی یا تراز آزمایشی کارگاه مورد رسیدگی ردیف اظهارنامه مالیاتی و جدول مربوطه یا ردیف مربوط به سرفصل تراز آزمایشی و تعداد برگ پیوست کاربرگ درج می گردد.
۳-۳-۲- قسمت اطلاعات و مشخصات قرارداد
این بخش که در اجرای ماده (۵) آیین نامه اجرایی تبصره الحاقی ذیل ماده (۳۸) قانون و با بهره مندی از اختیارات قانونی سازمان در مراجعه به اسناد و مدارک کارفرمایان تنظیم گردیده اطلاعات و مشخصات قرارداد شامل نام مقاطعه کار استان نام شعبه شماره کارگاه ردیف ،پیمان شماره و تاریخ قرارداد مبلغ اولیه قرارداد و الحاقیه موضوع قرارداد شماره و تاریخ الحاقیه یا متمم وضعیت مفاصا حساب اعم از شماره سریال و شماره و تاریخ صدور و مبلغ کارکرد ریالی یا ارزی درج می گردد.
۳-۳-۳- قسمت اطلاعات استاد دفاتر قانونی
۳-۳-۳-۱ ستونهای ۱ و ۲ و ۳) ردیف سطرها شماره و تاریخ سند در این ستونها به ترتیب ردیف سطرها شماره و تاریخ اسناد حسابداری درج می گردد.
۳-۳-۳-۲- ستون (۴) و (۵) شرح و مبلغ سند در این ستونها به ترتیب شرح و مبلغ سند پرداختی به اشخاص ثالث اعم از حقوقی یا حقیقی درج می گردد.
۳-۳-۳-۳- ستون (۶) مشمول ماده (۳۸) قانون فاقد یا مازاد بر مفاصا حساب در این ستون مبالغ مازاد بر مفاصا حساب یا مبالغ پرداختی موضوع بند ۱ قسمت (هـ) فصل سوم این بخشنامه درج میشود.
ا
تهران : خیابان آزادی، پاک ۲۵۹ که پست : ۱۳۵۷۶۶۵۵۱۵ تلفن : ۶۲۵۰۱
شماره: ۱۰۰۰٫۹۹٫۴۱۹۵
تاریخ ۱۳۹۹٫۵٫۱۵
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
پوست
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
-۳-۳-۳-۴- ستون (۷) غیر مشمول دارای مفاصا حساب در این ستون مبالغی که بابت آنها مفاصا حساب ماده (۳۸) قانون اخذ و ارایه گردیده با رعایت سقف ناخالص کارکرد مفاصا حساب درج می گردد.
-۳-۳-۳- ستون (۸) توضیحات در این ستون توضیحات ضروری و تکمیلی درج می گردد.
-۳-۴- چنانچه در حین فرآیند بازرسی دفاتر و تا قبل از تنظیم گزارش کارفرما نسبت به تشکیل پرونده و اخذ کد کارگاهی بابت قراردادهای مزبور اقدام نماید و مستندات مربوطه را به بازرس دفاتر ارایه دهد. بازرس دفاتر مکلف به درج اسناد هزینه های آنها در کاربرگ شماره ۳ می باشد.
۴- کاربرگ رابط
از کاربرگ رابط پیوست (هفت زمانی استفاده میشود که رسیدگیهای انجام شده در هر سرفصل منتهی به ثبت بیش از یک کاربرگ شده باشد که در این صورت خلاصه کاربرگهای هر سرفصل به کاربرگ رابط منتقل و سپس جمع آن به کاربرگ گزارش نهایی منتقل میشود.
کاربرگ گزارش نهایی
-۵-۱- پس از تنظیم کاربرگهای ۲۱ و عنداللزوم کاربرگ رابط جهت هر سال مالی جمع اقلام استخراجی مندرج در کاربرگهای مربوطه به تفکیک هر سرفصل در کاربرگ گزارش نهایی پیوست هشت ثبت می گردد.
-۵-۲ در بالای این کاربرگ که برای هر سال مالی باید تهیه گردد به ترتیب نام شرکت مورد رسیدگی کد کارگاه سال مالی شماره و تاریخ پلمپ دفاتر و شماره و تاریخ آخرین سند ثبت شده در دفتر درج میشود.
-۵-۳ ستون (۱) مشخصات اظهارنامه تراز آزمایشی این ستون شامل شماره ردیف مبنای رسیدگی و مبلغ می باشد:
-۵-۴- شماره ردیف مبنای رسیدگی در صورتی که مبنای رسیدگی اظهارنامه مالیاتی باشد باید شماره ردیف جدول مربوطه و چنانچه مبنای رسیدگی تر از آزمایشی باشد شماره ردیف تر از مربوطه ثبت شود.
۵-۵ مبلغ کل مبلغ سرفصل مورد رسیدگی بر اساس اظهارنامه مالیاتی یا تراز آزمایشی در این ستون ثبت می شود.
-۵-۶- ستون (۲) سرفصل مورد رسیدگی در این ستون نام سرفصل که همان سرفصلهایی است که در کاربرگهای شماره ۱ و ۲ قید شده است باید نوشته شود.
ا
14
تهران و خیابان آزادی، پلاک ۱۳۵۹ که پست : ۱۳۵۷۹۶۵۵۹۵ تلفن: ۶۲۵۰۱
بسمه تعالی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
-۵-۷ ستون (۳) لیست به سازمان ارسال شده کاربرگ (۱) جمع ارقام مندرج در کاربرگ شماره ۱ ستونهای ۵ و (۷) به تفکیک هر سرفصل عینا در این ستون و به ترتیب در این ستون ثبت میشود.
-۵-۸ ستون (۴) لیست به سازمان ارسال نشده (کاربرگ (۲)
جمع ارقام مندرج در ستونهای مشمول (۵) و غیر مشمول (۶) کاربرگ شماره ۲ به تفکیک هر سرفصل به ترتیب در ستونهای پیش بینی شده این ستون ثبت و بعضا آدرس کاربرگهای آن در عطف رسیدگی درج
می گردد.
-۵-۹ ستون (۵) تعداد اوراق کاربرگ
در این ستون تعداد کاربرگهای استخراجی و سایر ضمایم به تفکیک ستونهای پیش بینی شده و بابت هر سرفصل درج می گردد.
تبصره ۱ همواره مجموع ارقام استخراجی و خلاصه شده در ستونهای ۳ و ۴ لیست به سازمان ارسال شده و ارسال نشده باید با کل مبلغ سرفصل مورد رسیدگی ستون ۲ برابر باشد.
تبصره ۲ در ذیل کاربرگهای شماره ۱ و ۲ و ۳ و رابط محلهایی برای نام بازرس دفاتر و نام سرپرست و امضا و
تاریخ تکمیل و تایید و در ذیل کاربرگ گزارش نهایی محلهایی برای نام بازرس دفاتر، سرپرست گروه سرپرست گروه های اجرایی و سرپرست کنترل کیفی و امضای آنها و تاریخ پیش بینی شده است که باید توسط افراد مذکور تکمیل گردد.
با استفاده از کاربرگ نهایی و شماره ردیف و عطف و سرفصل مورد رسیدگی میتوان کاربرگ رابط مورد نظر را شناسایی کرد.
فصل پنجم نحوه ارایه گزارش بازرسی دفاتر
بازرس یا بازرسان دفاتر قانونی پس از انجام بازرسی و تنظیم کاربرگهای مربوطه موظف اند کنترل های لازم و صفحه بندی کاربرگها و ضمایم آنها را به تفکیک سالهای مورد رسیدگی به عمل آورند. سپس کلیه کاربرگهای تنظیم شده به امضای بازرسان دفاتر و سرپرست کار برسد.
مراتب انجام یا عدم انجام بازرسی در کل یا برخی از سالهای مورد درخواست و نحوه همکاری واحد مورد بازرسی دفاتر و وضعیت اسناد و مدارک مورد رسیدگی از نظر کامل و یا دارای نقص بودن طی «خلاصه گزارش به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی با نمایندگی آن در استان مربوطه تحویل می گردد.
تهران : خیابان آزادی ، پلاک ۱۳۵۹ که پستی: ۱۳۵۷۹۶۵۵۹۵ تلفن : ۶۴۵۰۱
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
موسسه حسابرسی تامین اجتماعی با نمایندگی آن در استان پس از اخذ گزارش بازرسی از بازرس یا بازرسان دفاتر میبایستی اقدامات زیر را انجام دهد
۱ مقایسه سالهای مورد رسیدگی با سالهای مورد تقاضای واحد درخواست کننده بدیهی است در صورت عدم ملاحظه گزارش دوره مورد درخواست باید با مراجعه به خلاصه گزارش که توسط بازرس دفاتر تهیه شده است علت بررسی گردد.
-۲- بررسی کاربرگهای تنظیم شده توسط بازرس یا بازرسان دفاتر از لحاظ صحت عملیات محاسباتی و رعایت مفاد صورت جلسات کمیته وحدت رویه وجود ضمایم مورد اشاره در کاربرگها انطباق کاربرگ گزارش نهایی کاربرگهای ۲۰۱ و کاربرگ رابط وجود یا عدم وجود اظهارنامه مالیاتی برگهای تشخیص مالیات و تطبیق صحت آنها با خلاصه گزارش
- در صورت تایید گزارش میبایستی کاربرگهای مربوطه توسط مسئولین ذی ربط امضا و گزارش انشایی که حاوی اقلام مشمول و غیر مشمول به تفکیک لیست ارسال شده و ارسال نشده به سازمان سالهای مورد رسیدگی توضیحات لازم ..... میباشد توسط موسسه حسابرسی تامین اجتماعی ٫ نمایندگی آن در استان تهیه و به انضمام گزارش نهایی بازرسی دفاتر انجام شده با امضای بالاترین مقام موسسه حسابرسی تامین اجتماعی به اداره کل استان واحد درخواست کننده ارسال گردد.
فصل ششم اقدامات شعبه پس از دریافت گزارش بازرسی دفاتر
پس از آن که اداره کل استان گزارش بازرسی دفاتر واصله از موسسه حسابرسی تامین اجتماعی را از لحاظ کمی و کیفی مطابقت با قوانین و مقررات و بخشنامه های سازمان کنترل و تایید و به شعبه ارسال نمود شعبه موظف است. به محض دریافت گزارش ضمن توجه به مفاد گزارش انشایی گزارش بازرسی دفاتر را به لحاظ سالهای مورد رسیدگی وجود کاربرگهای مربوطه و ضمایم مورد اشاره در کاربرگها بررسی و کنترل نموده و در صورت تایید صحت گزارش حداکثر ظرف سه روز اداری پس از دریافت گزارش نسبت به انجام محاسبه و صدور حکم مطالباتی به شرح ذیل اقدام و اعلامیه مربوطه را در اسرع وقت به کارفرما ابلاغ نماید و در غیر این صورت با ذکر دقیق اشکال یا نقص مشاهده شده گزارش بازرسی دفاتر را جهت اعاده به موسسه حسابرسی تامین اجتماعی به اداره کل استان عودت نماید:
تهران، خیابان آزادی، پلاک ۱۳۵۱ کد پستی: ۱۲۵۷۹۶۵۵۱۵ تلفن : ۱۶۲۵۰۱
سازمان تامین اجتماعی مدیر عامل
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
شماره: ۱۰۰۰٫۹۹٫۴۱۹۵
تاریخ ۱۳۹۹٫۵٫۱۵
-۱- چنانچه برخی از سالهای مالی دوره رسیدگی به هر دلیلی غیر محاسباتی شده باشد شعبه به هنگام ورود اطلاعات گزارش بازرسی دفاتر در سیستم میبایستی در خصوص سالهای مزبور طبق ضوابط مربوطه اقدام لازم معمول نماید.
۲ در ارتباط با کاربرگ شماره یک وفق توضیحات فصل چهارم اقدام گردد.
- در مورد مبالغ مندرج در ستونهای فرعی ستون اصلی لیست به سازمان ارسال نشده در کاربرگ گزارش نهایی میبایستی به ترتیب زیر عمل گردد.
۳-۱- حق بیمه نسبت به جمع ستون حقوق دستمزد و مزایا به ماخذ کامل ۲۷ محاسبه گردد.
۳-۲- حق بیمه نسبت به جمع ستون قرارداد دستمزدی به ماخذ ۱۵ محاسبه گردد.
-- حق بیمه نسبت به جمع ستون قرارداد دستمزدی و مصالح به ماخذ ۷ محاسبه گردد.
-۳-۴- بابت بیمه بیکاری میبایستی معادل یک نهم مبلغ حق بیمه محاسبه گردد.
-۴- در خصوص قراردادهایی که طی کاربرگ شماره ۳ ضمیمه گزارش بازرسی دفاتر میگردد باید به شرح ذیل اقدام شود:
-۴-۱- تنظیم فرم شماره ۳ پیوست نه در خصوص قراردادهای درج شده در کاربرگ شماره ۳ و ارسال آن ظرف مدت ۳ روز اداری به شعب مقصد شعب) محل تشکیل پرونده مقاطعه کاران در راستای ماده (۳۸) قانون و تبصره الحاقی ذیل آن
۴-۲- شعب مقصد موظفند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز اداری نتیجه اقدامات خود و هم چنین تایید مفاصا حساب های اشاره شده در کاربرگ ۳ را طی فرم شماره ۴ پیوست (ده به شعبه مبدا اعلام نمایند.
-۴-۳- ثبت و ضبط اطلاعات فرم شماره ۴ در پرونده مطالباتی توسط شعبه میدا.
۵ در مورد کارگاههای حایز شرایط صدور مفاصا حساب قرارداد بر اساس لیست و بازرسی بند ۱ اولویتها) که علی رغم تکمیل تعهدنامه دفاتر آنها بنا به دلایل ذیل برای کل یا برخی از سالهای دوره قابل رسیدگی نباشد:
ه خودداری کارفرما از ارایه دفاتر قانونی
عدم رعایت استاندارد و اصول متداول حسابداری مخدوش بودن شرح دفاتر و غیر قابل استناد بودن آن
دفاتر یا اسناد ارایه شده سفید یا نانویس باشد.
ه خودداری از ارایه سیستم مکانیزه و اسناد حسابداری
تهران : خیابان آزادی، پلاک ۲۵۹ که پتی: ۱۲۵۷۶۶۵۵۲۵ تلفن : ۶۲۵۰۱
بسمه تعالی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تنقیح و تلخیص بخشنامه (۱۱) جدید درآمد و ملحقات آن »
شعبه مکلف است پس از دریافت گزارش بازرس
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0