وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

مرجع پرداخت حق بیمه مدت حضور در جبهه و مدت معالجه بیمه‌شدگان جانباز

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : معتبر است
  • دسته بندی ها : مدیرعامل

  • تاریخ بخشنامه : ۱۴۰۳/۰۱/۳۱

  • 1000-1403-626 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره:1000/1403/626
تاریخ:1403/01/31
موضوع: اصلاح بند ۱۳ بخشنامه شماره ۱۵ مشترک فنی و درآمد ( تنقیح و تلخیص ) 

معاون محترم ... 
مدیرکل محترم ستادی ... 
مدیر کل محترم تامین اجتماعی استان .... 
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) 
نظر به اینکه واحدهای اجرائی در برخی موارد پیرامون نحوه تشخیص دستگاهها و کارگاههای مشمول قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب ۷۴٫۳٫۳۱ مجلس شورای اسلامی از حیث مرجع پرداخت حق بیمه مدت حضور در جبهه و مدت معالجه بیمه شدگان جانباز دارای ابهام میباشند، لذا مفاد بند ۱۳ بخشنامه شماره ۱۵ مشترک فنی و درآمد تنقیح و تلخیص و تذکرات ذیل آن به شرح زیر اصلاح و جایگزین می گردد. 
۱۳- مرجع پرداخت حق بیمه مدت حضور در جبهه و مدت معالجه بیمه شدگان جانباز مشمول قانون مذکور 
به موجب تبصره ماده ۶ قانون صدر الذکر پرداخت کسور بازنشستگی سهم مستخدم و کارفرما برای دوره فوق در دستگاههای دولتی مشمول این قانون به عهده دستگاه مربوط و در دستگاههای غیر دولتی از جمله واحدهای تحت پوشش قانون کار به عهده دولت میباشد که اعتبار مربوط طی ردیف جداگانه همه ساله در بودجه کل کشور پیش بینی تا به صندوقهای ذیربط واریز شود. 
تعاریف دستگاه دولتی از منظر قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی 
به استناد مواد ۱ و ۲ و ۴ قانون مزبور وزارتخانه واحد سازمانی مشخصی است که تحقق یک یا چند هدف از اهداف دولت را بر عهده دارد و به موجب قانون ایجاد شده یا میشود و توسط وزیر اداره می گردد. 
مؤسسه دولتی واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد شده یا میشود و با داشتن استقلال حقوقی بخشی از وظایف و اموری را که بر عهده یکی از قوای سه گانه و سایر مراجع قانونی میباشد انجام می دهد. کلیه سازمانهایی که در قانون اساسی نام برده شده است در حکم مؤسسه دولتی شناخته میشود. 
شرکت دولتی بنگاه اقتصادی است که به موجب قانون برای انجام قسمتی از تصدی های دولت ایجاد و بیش از ۵۰ درصد (۵۰) سرمایه و سهام آن متعلق به دولت میباشد هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری 
وزارتخانه ها مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی منفرداً با مشترکاً ایجاد شده مادام که بیش از ۵۰ سهام آنها منفرداً یا مشترکاً متعلق به واحدهای سازمانی فوق الذکر باشد، شرکت دولتی است. 
بنابراین 
الف- چنانچه متقاضی احتساب سوابق مورد بحث در زمره دستگاههای دولتی وزارتخانه مؤسسه شرکت دولتی منطبق با تعاریف یاد شده شاغل باشد در این صورت دستگاه مربوطه مکلف به پرداخت حق بیمه متعلقه خواهد بود. 
ب- پرداخت حق بیمه ایام مذکور در خصوص جانباز شاغل در دستگاههای غیر دولتی که دارای ردیف خاص در بودجه سالیانه کل کشور میباشند بر عهده دستگاه محل اشتغال متقاضی خواهد بود. 
ج- در خصوص جانباز شاغل در دستگاههای غیر دولتی فاقد ردیف خاص در بودجه سالیانه کل کشور و همچنین کارگاه های غیر دولتی مشمول قانون کار لازم است حق بیمه مربوط به دوره مذکور به عنوان بدهی سهم دولت منظور تا بر اساس اعتبارات پیش بینی شده در بودجه کل کشور به حساب سازمان واریز شود. 
تذکر در مواردی که واحدهای اجرائی پیرامون بهره مندی دستگاههای مشمول از ردیف خاص در بودجه سالیانه کل کشور دارای ابهام میباشند لازم است تا نسبت به مکاتبه با دستگاه مربوطه و اخذ مستندات لازم این خصوص اقدام نمایند. ضمناً در صورت عدم امکان تصمیم گیری در تشخیص این موضوع از سوی شعب واحدهای اجرائی میتوانند با ارسال مستندات مراتب را از داره کل استان ذیربط استعلام نمایند. 
مسئول حسن اجرای این بخشنامه مدیران کل معاونین تعهدات و منابع بیمه ای و روسای ادارات امور بیمه شدگان وصول حق بیمه و مسئولین مربوطه در شعب خواهند بود.
 
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0