وب سایت آموزش قوانین مالیاتی

افزایش مستمری و کمک‌های جنبی و تعیین حداقل مستمری در سال 1403 (بخشنامه شماره 81 مستمری‌ها)

بازگشت دانلود اپلیکیشن
  • وضعیت : معتبر است
  • دسته بندی ها : مدیرعامل

  • تاریخ بخشنامه : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

  • 1000-1403-1344 شماره بخشنامه :

در صورتی که فایل پیوست، متن بخشنامه، شماره و یا هر قسمتی از بخشنامه دارای خطا می باشد در کادر توضیحات وارد نمایید.

بانک جامع بخشنامه ها

آموزش مالیات

شماره: ١٠٠۰٫١٤٠٣٫١٣٤٤
تاریخ: ۱۴۰۳٫۲٫۱۹ 

موضوع: افزایش مستمری و کمکهای جنبی و تعیین حداقل مستمری در سال ۱۴۰۳ بخشنامه شماره ۸۱ مستمری ها 
معاون محترم .... 
مدیر کل محترم ستادی ... 
مدیر کل محترم تامین اجتماعی استان ... 
با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) 
در اجرای مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تامین اجتماعی و با عنایت به تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۴۰۳٫۱۲٫۲۸ شورای عالی کار و تصویب نامه شماره ۲۴۲۴۸/ت۶۲۵۶۸ه مورخ ۱۴۰۳٫۰۲٫۱۶ هیات محترم وزیران میزان افزایش مستمری و کمکهای جنبی به همراه مبالغ متناسب سازی قابل پرداخت از ابتدای سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل تعیین گردیده است:
الف)میزان افزایش مستمری(موضوع ماده (۹۶)قانون تامین اجتماعی)
از تاریخ ۱۴۰۳٫۰۱٫۰۱ کلیه مستمریهای بازنشستگی، از کار افتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده است، به ترتیب برای دریافت کنندگان حداقل مستمری و کمتر از آن، به میزان ٪۳۵ (سی و پنج درصد) و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ٪۲۲ (بیست و دو درصد) به علاوه مبلغ ثابت ۶,۹۰۰,۷۸۰ (شش میلیون و نهصد هزار و هفتصد و هشتاد ریال) مستمری آنان در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد. 
ب) مبلغ حداقل مستمری در سال ۱۴۰۳ 
۱- حداقل میزان مستمری بازنشستگی از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده (۱۱۱) قانون تامین اجتماعی از تاریخ ۱۴۰۳٫۰۱٫۰۱، ماهیانه مبلغ ۷۱,۶۶۱,۸۴۰ ریال تعیین میشود. 
۲- با توجه به مقررات و ضوابط قانونی گروههای ذیل از شمول بند (۱) خارج و افزایش مستمری آنان صرفا به میزان ٪۳۵ سی و پنج درصد میباشد. 
۲-۱- مشمولین بندهای (ل) و (و) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ بند (۴۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۸ بند (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۹ بند (۹۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور
۲-۲- مشمولین قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده اند.  
۲-۳- مشمولین بند (ج) ماده (۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 
۲-۴- مشمولین جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده (۸۰) قانون تامین اجتماعی 
۲-۵- مشمولین قانون بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بافندگان قالی قالیچه گلیم و زیلو (مصوب ۱۳۷۶)
۲-۶-مستمری بگیران از کار افتاده جزئی 
ج) میزان کمکهای جنبی 
به منظور جبران بخشی از افزایش هزینه های زندگی و ارتقای وضعیت معیشت مستمری بگیران و به موجب ضوابط قانونی و مفاد بودجه سنواتی سازمان میزان کمکهای جنبی در سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل تعیین میگردد. 
۱- حق سنوات 
حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه (اصلی و ارفاقی) آن دسته از مستمری بگیران که وفق ضوابط مندرج در بند (۵) با موضوع مزایای جنبی مستمری بگیران بخشنامه تنقیح و تلخیص شماره ۱۰۰۰٫۹۹٫۱۱۵۸۰ مورخ ۱۳۹۹٫۱۲٫۰۶ در حال پرداخت میباشد در سال ۱۴۰۳ به میزان ۵۰۰۰ پنج هزار ریال به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می یابد. 
۲- کمک هزینه عائله مندی کمک هزینه اولاد و کمک هزینه همسر متکفل فرزند 
میزان این کمک ها در سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل تعیین و وفق ضوابط جاری به مشمولین پرداخت می گردد. 
. کمک هزینه عائله مندی مستمری بگیران دارای حداکثر ۲ فرزند : 14,004,100 ریال
. کمک هزینه عائله مندی مستمری بگیران دارای ۳ فرزند و بیشتر : 18,205,330 ریال
. کمک هزینه اولاد تا ۲ فرزند :8,595,620 ریال
. کمک هزینه اولاد برای فرزند سوم و بیشتر : 11,174,306 ریال
. کمک هزینه همسر متکفل فرزند پرونده های بازماندگان دارای حداکثر ۲ فرزند : 14,004,100 ریال
. کمک هزینه همسر متکفل فرزند پرونده های بازماندگان دارای ۳ فرزند و بیشتر : 18,205,330 ریال
۳- کمک هزینه مسکن 
میزان کمک هزینه مسکن به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی از کار افتادگی کلی و بازماندگان به مبلغ ۲,۷۰۰,۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است. 
۴- کمک به تامین معیشت مستمری بگیران 
میزان کمک به تامین معیشت مستمری بگیران به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی از کار افتادگی کلی و بازماندگان به مبلغ ۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است. 
ه)لیست های پرداخت و صدور احکام افزایش مستمری
۱- کلیه شعب موظفند پس از اجرای نرم افزار مربوطه در سامانه متمرکز مستمری نسبت به محاسبه مابه التفاوت مستمری فروردین ماه اقدام نمایند. 
۲-  احکام افزایش مستمری در زمان انتقال پرونده های مستمری به سایر شعب میبایست پس از حصول اطمینان از صحت آن از سامانه متمرکز مستمری اخذ و پس از تایید مسوولین ذی ربط در پرونده الکترونیک مستمری بگیر بارگذاری گردد. 
۳-به منظور اطلاع مستمری بگیران گرامی احکام افزایش مستمری از طریق سامانه خدمات غیر حضوری به نشانی es.tamin.ir در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت. 
-به منظور جبران خدمات همکارانی که در امر تهیه لیست ما به التفاوت افزایش مستمری و صدور احکام افزایش سالیانه مستمری بگیران در سال جاری مشارکت داشته اند اعم از کارکنان ستاد مرکز ادارات کل استانها و واحدهای اجرایی دستور اداری پرداخت حق الزحمه مربوطه متعاقبا صادر خواهد شد. 
مرکز فناوری اطلاعات آمار و محاسبات با توجه به مفاد این بخشنامه نظارت بر نصب نرم افزار مربوطه در سامانه متمرکز مستمری و امکان نمایش احکام را بر عهده دارد. 
مسوول حسن اجرای این بخشنامه مدیران کل معاونین تعهدات بیمه ای و پشتیبانی و توسعه مدیریت روسای ادارات مستمری ها، نظارت بر کنترل مصارف و امور کارگزاریهای رسمی آمار و فناوری اطلاعات امور مالی، منابع انسانی و ادارات کل استانها و مسوولین ذی ربط در واحدهای اجرایی خواهند بود.  
میرهاشم موسوی
دانلود پی دی اف
فایل پیوست

نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0